DIY: Smelly Candles; Part II



Afgelopen dinsdag hebben jullie hier al kunnen lezen welke spullen ik allemaal heb aangeschaft om geurkaarsen te kunnen maken. Vandaag ga ik jullie in een fotoverslag laten zien hoe ik de kaarsen heb gemaakt. Lees snel verder om handige tips te lezen voor het maken van (geur)kaarsen.



We beginnen altijd met een krant, of reclamefolder, of iets dergelijks op het werkblad te leggen. Tijdens het maken van kaarsen kun je namelijk nogal morsen met de was of met de geurolie. Door de kranten hoef je aan het einde een heel stuk minder werk te doen met het opruimen van de rommel.


Nu moet je de lontjes in de glaasjes doen. Je kunt hiervoor dubbelzijdig klevend plakband voor gebruiken, of je neemt een druppeltje secondelijm. Probeer het lontje zo goed mogelijk in het midden van het glaasje te plakken. Hoe beter in het midden het lontje staat, hoe beter de kaars zal branden.

Voordat je begint met het smelten van de soja was (soy wax), moet je berekenen hoeveel was je ongeveer nodig hebt. Ik heb het de eerste keer op de gok gedaan, maar bij de tweede poging heb ik dé perfecte verhouding gevonden! Dit is wat je moet doen: vul het glaasje waarin je de kaars wilt maken met water. Meet dan hoeveel ml. water er in het glaasje past. Dit kun je doen door het water in een maatbeker te gieten. Of door het water te wegen. Veel weegschalen hebben namelijk een speciale stand om water mee te wegen in ml. Het aantal milliliters dat er in het glaasje past vermenigvuldig je nu met 0,9. De uitkomst hiervan is het aantal grammen dat je nodig hebt van de was. Easy peasy right?

Oké, je hebt de was afgewogen, dan is het nu tijd om de was te smelten. Gebruik een oude pan, die je verder niet meer gebruikt om te koken. Dit pannetjes zal vanaf nu je speciale kaarsen-smelt-pan zijn. Doe de was in het pannetje en zet deze op een laag vuurtje. De was zal nu langzaamaan beginnen smelten. 


Ondertussen weeg je een stukje kleurstof om de was te kleuren. Omdat ikzelf geen weegschaal heb die hoeveelheden kan wegen onder 1 gram, heb ik op de gok er wat kleurstof bijgedaan. "Officieel" moet er per 100 gram was, ongeveer 1 gram kleurstof. Ikzelf gooi gewoon een stukje in de was en kijk dan of ik het donker genoeg vind. Let wel op, want de kleur die de gesmolten was heeft valt heel anders uit wanneer de was is uitgehard. De was wordt een stuk lichter van kleur. Ik vind dat persoonlijk niet zo erg. 


Als de was helemaal gesmolten is zet je het vuur af. Daarna doe je de kleurstof in de was. De kleurstof zal langzaam smelten en zich gaan mengen met de was. Om de kleurstof goed te mengen met de rest gebruik ik een satéprikker. Roer net zolang tot de was egaal van kleur is.






Nu is het tijd om de geurstof aan het mengsel toe te voegen. Hiervoor zijn weer een aantal richtlijnen. Iedere geurstof heeft zijn eigen "perfecte" verhouding met was. De geurstoffen die ik heb kunnen het beste per 100ml. was met 5 ml. geurstof worden toegevoegd. Afmeten van de geurstof kan met een pipet, of met een spuit. Ik heb een spuit in huis, maar de openingen van de flesjes waren niet groot genoeg. Nu kan ik de geurolie in een ander flesje/bakje gieten, maar dat vond ik net wat teveel moeite. Ik heb gewoon een rietje genomen. Stop het rietje in de vloeistof, sluit met je duim de achterkant van het rietje af, en je kunt de vloeistof gemakkelijk in het pannetje laten vallen. Op het oog heb ik er steeds een kleine hoeveelheid bijgedaan. Je moet het mengsel nu weer goed doorroeren.


Als het mengsel klaar is kun je het in je glas gieten. Voorzichtig, want het kan snel misgaan. De was gaat langs het pannetje af, zo het werkblad op, in plaats van het glas in. Of je giet te snel, waardoor de was over het glaasje heen gaat.



De lont blijft uit zichzelf niet in het midden, maar drijft al naar een zijkant. Om de lont mooi in het midden te houden tijdens het stollen van de was kun je speciaal hiervoor gemaakte mallen gebruiken. Maar aangezien iedereen wel een aantal stokjes, satéprikkers of iets dergelijks in huis heeft gebruiken we dat gewoon. Maar een kruis van de stokjes en leg ze op de rand van het glas. Zorg dat de lont op de plek is waar je hem wilt hebben. De lont zal nu op deze plaats in de gestolde was komen.


Nu is het een kwestie van wachten tot de was uitgehard is. Dit duurt meestal een paar uur, afhankelijk van de hoeveelheid was, en de grootte van het glaasje. Het wordt aangeraden om minimaal 24 uur, 1 dag, te wachten tot je de kaars in gebruik neemt. Zet ze dus op een rustige en veilige plaats, waar niemand er tegenaan kan stoten. Na het uitharden moet je alleen nog even de lont tot ongeveer 1 tot anderhalve  centimeter boven de was afknippen.

Ziezo, de kaarsen zijn klaar!! Redelijk simpel toch? Morgen komt er een kleine update met foto's van het eindresultaat online, so stay tuned!

Q: Heb je nog tips waar ik lekkere, en niet al te dure, geuren kan halen om kaarsen mee te maken?


Welkom

Heeee! Welkom op DailyLin. Dit is een blog waar iedere week drie artikelen online komen. Iedere dinsdag, donderdag en zondag kun je ze verwachten! Maar kom gerust eens vaker kijken, want zo nu en dan verschijnt er een extra artikel online.


Categorie

Follow Me

Labels

Persoonlijk (31) Tip (22) Beauty (18) Movie challenge (15) Actueel (13) Overig (13) Review (13) Book Challenge (9) Movie Corner (9) Shoplog (9) Nails (8) Youtube favorites (8) Tutorial (7) Nail art (6) DIY (4) Swatch (4) Phonographics (3) Tag (3) NOTD (2) Celebs (1) Gebeurtenis (1) Recept (1) Serie (1) Site (1) Spam je Blog (1)

Paviews